Planowanie produktu w 4 krokach

Moment, w którym do akcji wkracza Zespół Scrumowy, oznacza, że mamy już przygotowany rejestr produktu, a w nim całkiem pokaźną listę historyjek. Do tego posortowanych wg priorytetu. Oznacza to tylko jedno. Ktoś wcześniej wykonał kawał dobrej roboty! Zobacz, jak wygląda planowanie produktu w 4 krokach.

Tak naprawdę na początku jest idea. Pomysł na produkt, który przyniesie organizacji niezbyt dokładnie policzone korzyści. Idea przechodzi przez sito weryfikacji, czy to rzeczywiście – z punktu widzenia organizacji – jest pomysł zasługujący na uwagę (i nakłady finansowe). Kiedy już pomysł na produkt uzyska aprobatę, rozpoczyna się proces planowania produktu.

Krok 1. Stworzenie wizji produktu

Nie oczekuj tutaj tomiszcza! To najprawdopodobniej będzie 1-3 stronicowy dokument (lub prezentacja), w której produkt zostanie opisany przez pryzmat oczekiwanych korzyści. A tymi mogą być:

  • zdobycie nowego rynku
  • dorównanie do konkurencji z tej samej branży
  • a nawet wyróżnienie się i podniesienie innym poprzeczki
  • redukcja kosztów
  • zwiększenie zysków

W tworzeniu wizji produktu bierze udział Product Owner i interesariusze.

Krok 2. Stworzenie rejestru produktu

W tym kroku wizja produktu przekładana jest na język, który znasz, czyli na historyjki użytkownika. Na tym etapie są one jeszcze historyjkami wysokiego poziomu. Ale to wystarczy, żeby Zespół Scrumowy mógł nad nimi pracować podczas planowania pierwszego Sprintu.

W tym kroku powinni wziąć udział interesariusze i cały Zespół Scrumowy. Bardzo rzadko jest to praktykowane, bo na tym etapie nie inwestuje się jeszcze w powołanie Zespołu. Dopiero w kroku 3 pojawiają się dokładniejsze informacje, które pozwolą zdefiniować Zespół Scrumowy. 

Krok 3. Stworzenie roadmapy produktu

Stworzenie rejestru produktu to za mało. To w tym kroku powstaje harmonogram prac, zawierający zestawienie kolejnych wersji dystrybucyjnych produktu wraz z informacją o:

  • celu i oczekiwanych wynikach, 
  • zakresie każdej z nich,
  • terminie dostarczenia,
  • kosztach niezbędnych do jej wytworzenia.

W tym kroku powinni wziąć udział interesariusze i cały Zespół Scrumowy (patrz uwaga w punkcie 2).

Krok 4. Pozostałe działania

W przypadku niektórych produktów pomocne mogą być dodatkowe działania takie jak:

  • badanie rynku
  • analiza konkurencji
  • budowanie prototypu itp.

Jak zapewne się domyślasz, niemożliwym jest zrealizować te wszystkie kroki w jeden dzień. Prace toczą się z reguły kilka dni – a jeśli potrzebny jest prototyp, ma miejsce Sprint, którego celem jest skonstruowanie prototypu i weryfikacja poczynionych założeń.