Menedżer 80/20

Ile razy przyszła Ci do głowy myśl „co ja bym dał, żeby mieć mniej pracy”? Menedżerowi są bardzo zapracowani i zabiegani, a praca zazwyczaj nie kończy się wraz z upływem 40 godzin w tygodniu, lecz trwa znacznie dłużej. Czy wiesz, że możesz to zmienić? Szczegóły znajdziesz w książce Menedżer 80/20 Pracuj mniej, osiągaj więcej Richarda Kocha.

Każdy z nas zna zasadę Pareto, która mówi, że niewiele, bo 20% przyczyn powoduje 80% rezultatów. Można ją przełożyć na wiele dziedzin życia, ale jak na pracę menedżera?

Jak stać się menedżerem 80/20?

W książce Menedżer 80/20 Pracuj mniej, osiągaj więcej Richard Koch omawia 10 różnych sposobów na to, by w swojej pracy skorzystać z zasady Pareto:

  1. Bądź dociekliwy i zadawaj pytania, bazujące na tej zasadzie. Szukaj możliwości maksymalizowania zysków przy jednoczesnym zmniejszaniu nakładów pracy – zajmując się tylko tymi 20% czynnościami, które przynoszą 80% korzyści. W książce znajdziesz 7 pytań, które powinien sobie zadać każdy menedżer.
  2. Buduj sieć kontaktów, zarówno w organizacji, jak i poza nią. Autor przytacza badania, które potwierdzają opinię, że świat jest naprawdę mały.
  3. Bądź mentorem dla innych, by oni też stali się menedżerami 80/20.
  4. Korzystaj z jednej z siedmiu dźwigni, opisanych w książce, by zwiększyć swój wpływ na otoczenie.
  5. Bądź menedżerem działającym zgodnie z teorią Y (pisałam o niej w artykule Co motywuje zespół do pracy). Doceniaj ludzi, z któymi pracujesz, ich umiejętności i doświadczenia. Wyzwalaj w nich to, co najlepsze.
  6. Zadbaj o poczucie sensu. W rozdziale poświęconym temu sposobowi znajdziesz 5 aspektów, które mogą Ci w tym pomóc.
  7. Zadbaj o to, żeby mieć mnóstwo czasu. Myślisz „łatwo powiedzieć”. Autor wychodzi na przeciw i podaje aż osiem sposobów, by tego czasu mieć więcej. Jednocześnie zwraca uwagę na dziesięć pułapek, które powodują, że tego czasu Ci brakuje.
  8. Upraszczaj swoją pracę, projekty, produkty i organizację, w której działasz. Z pomocą przyjdą Ci trzy sposoby podane przez Richarda Kocha.
  9. Bądź menedżerem leniwym. Wbrew pozorom to wcale nie jest takie łatwe 🙁
  10. Myśl strategicznie. Przekładaj myślenie nad działanie.

Ważne jest to, że nie musisz wprowadzić w życie wszystkich 10 sposobów. Wybierz ten lub te, które są dla Ciebie relatywnie proste do wdrożenia, a – jak obiecuje autor – będziesz pracować mniej i osiągać więcej.

Po szczegóły odsyłam Cię do książki Menedżer 80/20 Pracuj mniej, osiągaj więcej Richarda Kocha. Myślę, że znajdziesz w niej wiele wskazówek, które pomogą Ci w Twoim codziennym życiu.