Co Cię motywuje do pracy? Co powoduje, że wykonujesz swoje obowiązki z radością? Czy są to pieniądze? Uznanie? Zdobywanie nowych doświadczeń i rozwój? A może świadomość, że uczestniczysz w czymś wielkim, ważnym – nie tylko dla Twojej firmy, ale również dla społeczeństwa? Jeśli jesteś menedżerem/liderem, z pewnością nie raz zastanawiałeś się nad tym, co motywuje zespół do pracy.
Przyjrzyjmy się różnym teoriom motywacji, żeby odpowiedzieć sobie co motywuje zespół do pracy?
Piramida potrzeb Maslowa
Zapewne znasz piramidę potrzeb Maslowa. Maslow uporządkował potrzeby człowieka w kolejności od tych fizjologicznych, poprzez potrzeby przynależności i uznania, na potrzebie samorealizacji kończąc. Człowiek dąży do realizacji potrzeb wyższego rzędu dopiero wtedy, kiedy spełnione są jego potrzeby podstawowe. Jakie są potrzeby Twojego zespołu?
Teoria X i Y McGregora
McGregor zdefiniował dwa podejścia menedżera do zarządzania ludźmi. Menedżerowie działający zgodnie z teorią X uważają, że ludzie nie lubią pracować, pracują, bo muszą i nie mają żadnej motywacji, żeby dobrze wykonywać powierzone im obowiązki. Tacy menedżerowie mikrozarządzają swoim zespołem, kontrolując swoich podwładnych na każdym kroku.
Ale jest też druga teoria Y i menedżerowie, którzy kierują się tą teorią, wierzą, że ludzie mają motywację wewnętrzną do wykonywania zadań i potrzebują tylko minimalnego wsparcia. Tacy menedżerowie ufają swoim współpracownikom.
Do której grupy zaliczył byś siebie?
Teoria potrzeb McClellanda
Do tej teorii jest mi najbliżej, dlatego to od niej rozpoczęłam tak naprawdę ten artykuł. McClelland zdefiniował trzy potrzeby, które są w każdym człowieku, przy czym jedna z nich dominuje. Są to potrzeby:
- przynależności, bycia częścią grupy, częścią ważnego projektu
- osiągania, realizacji określonych celów i zadań, awansu, samorealizacji,
- władzy, dominowania i kontroli.
Wiedząc, która z potrzeb jest tą dominującą dla danej osoby, możesz odpowiednio wpływać na motywację danej osoby. U mnie zdecydowanie dominuje potrzeba osiągania. A u Ciebie?
Teoria Herzberga
Herzberg podzielił czynniki motywujące na dwie grupy:
- czynniki higieny, czyli otoczenie – jeśli nie spełnia ono oczekiwań danej osoby, w rezultacie powoduje niezadowolenie; jeśli z kolei wszystko jest w porządku, nie wzrasta motywacja czy zadowolenie z wykonywanej pracy,
- motywatory, płynące z wewnątrz człowieka – możliwość rozwoju, perspektywa awansu, uznanie – to tylko dzięki nim, nasza motywacja do pracy jest wysoka.
Istotne jest przy tym to, że tak długo, jak długo nie są zadowalające czynniki higieny, tak długo nie możemy liczyć na działanie motywacji wewnętrznej danej osoby. Menedżer powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie odpowiednich warunków pracy.
Co motywuje Twój zespół?
A gdyby tak połączyć te wszystkie teorie?
- Czy wszystkie osoby z Twojego zespołu mają zapewnione podstawowe potrzeby, dzięki odpowiedniej pensji?
- Czy otoczenie zewnętrzne jest sprzyjające do pracy? (biorąc pod uwagę aktualną sytuację, z pewnością jest to trudniejsze do spełnienia)
- Jakie są motywatory wewnętrzne każdego członka zespołu i co możesz zrobić, żeby – mając tą wiedzę – podnieść motywację do pracy i realizacji celów zespołu?