Zaczynaj od dlaczego

Zaczynałam czytać tą książkę z zamiarem recenzji na blogu. Im dłużej czytałam, tym bardziej zastanawiałam się nad tym, co powinnam w tej recenzji napisać. O jakiej książce mowa? O Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania Simona Sineka. Ponieważ nie lubię porzucać swoich zadań, postanowiłam się zmierzyć z recenzją. Jeśli jesteś ciekaw mojej subiektywnej opinii, zapraszam do lektury.

O czym jest książka Zaczynaj od dlaczego?

Simon Sinek skupia się głównie na klientach. Jeśli firma zachęca do zakupów manipulacją (rabaty, promocje, kupony itp.) to mamy tu do czynienia z motywacją zewnętrzną. Taki klient przywyknie do kupowania produktów tej firmy tylko w promocji. Oznacza to, że utrzymanie sprzedaży będzie wymagało ciągłej obniżki cen. Gdzie jest granica tej obniżki?

Są firmy (przykładem, jaki podaje autor, jest Apple), w których klientów nie zdobywa się manipulacją, a inspiracją. Pobudza się w ten sposób ich motywację wewnętrzną, ale też zyskuje się lojalność.

Jak to się dzieje, że jedne firmy zyskują lojalnych klientów, a inne nie? Autor książki zdefiniował pojęcie złotego kręgu:

  • samym centrum jest tytułowe Dlaczego?, czyli cele, dla których firma istnieje,
  • środkowy krąg stanowi pytanie Jak?, a dokładnie jakie wartości kryją się za definicją Dlaczego?,
  • a zewnętrzny krąg pytanie Co?, czyli co produkujesz, jakie produkty i usługi oferujesz?

Firmy, które zdobywają klientów manipulacją, rzadko kiedy mają zdefiniowane swoje Dlaczego?, skupiają się na swoim Co?. Firmy, które inspirują klientów, działają zgodnie ze swoim Dlaczego?. A zgodnie z tym, co napisał w książce Simon Sinek: “Ludzie nie kupują tego, CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz.

Żeby nie zdradzać Ci wszystkiego, wspomnę tylko, że w książce znajdziesz również odpowiedzi na następujące pytania:

  • jak złoty krąg powiązany jest ze strukturą mózgu i co z tego wynika,
  • dlaczego złoty krąg musi być zrównoważony,
  • jakich pracowników potrzebujesz w swojej firmie,
  • na czym polega prawo dyfuzji innowacji i co z niego wynika,
  • dlaczego lider potrzebuje ludzi, żeby urzeczywistnić swoje Dlaczego?
  • czyli na czym polega test selera,
  • co się dzieje, kiedy firma utraci swojego lidera, czyli o teście autobusowym.

Dlaczego miałam wątpliwości, czy publikować tą recenzję?

Lekturę tej książki zaczęłam z bardzo dobrym nastawieniem. Tyle osób ją poleca, że byłam przekonana o tym, że jest to świetna pozycja. Niestety bardzo przeszkadzało mi powtarzanie w kółko tych samych treści i tych przykładów, z których wynika, że:

  • Apple wpisuje się bardzo dobrze w podejście prezentowane w książce,
  • natomiast Microsoft, Walmart i kilka innych firm już nie, bo gdzieś na swojej drodze zgubiło swoje dlaczego.

Myślę, że lektura mogłaby być bardziej skondensowana bez utraty na wartości. Jeśli chcesz się osobiście przekonać, czy warto sięgnąć po książkę Simona Sineka Zaczynaj od dlaczego, przygotowałam dla Ciebie link do darmowego rozdziału. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

A ja skupię się teraz na poszukiwaniu swojego Dlaczego? i mam nadzieję, że z pomocą mi przyjdzie kontynuacja tej książki pod tytułem Znajdź swoje dlaczego.