Ryzyko w projekcie… Słowo, które wywołuje negatywne emocje… Ryzyko złej jakości, ryzyko niedotrzymania terminu przez dostawcę… Czy słusznie obawiamy się go obawiamy?

Co to jest ryzyko w projekcie?

Zacznijmy od defincji ryzyka.

Ryzyko to niepewne zdarzenie lub zbiór zdarzeń, które w przypadku ich wystąpienia będą mieć wpływ na osiągnięcie celów.

Managing successful projects with PRINCE2 ®

Zwróć uwagę, że w powyższej definicji nie ma mowy o negatywnym wpływie na osiągnięcie celów. Dlaczego? Bo mówiąc o ryzyku, musimy mieć na myśli zarówno pozytywny wpływ (takie ryzyko nazywamy szansą), jak i negatywny (ryzyko zwane zagrożeniem). Z tego też powodu w podejściu do zarządzania ryzykiem, jakie znajdziemy w PRINCE2 ® i w PMBOK, identyfikujemy wszystkie ryzyka, analizujemy ich wpływ na projekt i planujemy sposób działania. Jak zobaczysz w dalszej części tego artykułu, sposób działania będzie zależał m.in. od tego, czy mamy do czynienia z szansą czy zagrożeniem.

Identyfikuj ryzyka projektu

Pierwszym krokiem z procesie zarządzania ryzykiem w projekcie jest identyfikacja wszystkich ryzyk – szans i zagrożeń – jakie mogą się pojawić. Zarówno w PRINCE2 ®, jak i w PMBOK znajdziemy wiele technik, które pomogą nam przygotować rejestr ryzyk (ang. risk registry):

  • burza mózgów,
  • checklisty,
  • analiza SWOT,
  • analiza doświadczeń
  • i wiele innych.

Co ważne, identyfikacja ryzyk nie jest przypisana do konkretnej fazy projektu. Przez cały czas trwania projektu mamy obowiązek wykonywać ten krok. Otoczenie projektu będzie się zmieniać w tym czasie, a te zmiany mogą wpłynąć na ryzyka, o których już wiemy. Mogą również spowodować, że pojawią się nowe ryzyka.

Oceń ryzyka projektu

Każde ryzyko należy ocenić pod kątem:

  • prawdopodobieństwa wystąpienia,
  • wpływu, jaki będzie mieć na nasz projekt.

I znowu odwołam się do PRINCE2 ® i w PMBOK, w których znajdziesz listę technik przydatnych do szacowania ryzyk:

  • macierz prawdopodobieństwo/wpływ,
  • drzewa decyzyjne itd.

Podobnie, jak w przypadku identyfikacji ryzyk, ich ocenę wykonujemy przez cały czas trwania projektu.

Istotne jest to, żeby po dokonaniu oceny wszystkich ryzyk sprawdzić, czy dany projekt powinien być kontynuowany. Być może ryzyko w projekcie jest tak duże, że projekt traci uzasadnienie.

Planuj reakcję na ryzyko

Identyfikacja ryzyk i ich ocena to za mało. Kolejnym krokiem jest przygotowanie odpowiedzi na każde z nich i ta odpowiedź powinna minimalizować zagrożenia i maksymalizować szanse.

W tym kroku pamiętaj, że:

  • Sposób reakcji zależy od prawdopodobieństwa wystąpienia i prognozowanego wpływu na projekt. Nie zainwestujemy środków w ryzyko, którego dotkliwość jest znikoma dla projektu.
  • Decyzja dot. sposobu reakcji na ryzyko powinna być podjęta razem z zespołem projektowym i innymi interesariuszami projektu. Ekspertyza, doświadczenie – to dzięki temu zaplanujesz najlepszą odpowiedź na każde wydarzenie.

Poniższa tabela zawiera reakcje na ryzyko, opisane szczegółowo w PMBOK.

ZagrożeniaSzanse
Unikaj, czyli zmień projekt tak, żeby wyeliminować przyczynę ryzykaWykorzystaj, czyli zmień projekt tak, żeby szansa wystąpiła
Redukuj, czyli zmniejsz prawdopodobieństwo wystąpienia i/lub wpływu na projektWzmocnij, czyli zwiększ prawdopodobieństwa wystąpienia i/lub wpływu na projekt
Przenieś odpowiedzialność za wystąpienie zagrożenia na osobę trzeciąWspółdziel odpowiedzialność za wystąpienie szansy ze stroną trzecią
Akceptuj, czyli nie podejmuj żadnej reakcjiAkceptuj, czyli nie podejmuj żadnej reakcji

Pamiętaj, że ten krok również powinien być wykonywany iteracyjnie przez cały czas trwania projektu.

Komunikuj ryzyka

Informacja o ryzykach powinna być zawarta w raportach – zarówno w raportach tygodniowych, jak i raportach z zamknięcia etapu i zamknięcia projektu.

Kategorie: PROJEKTY