Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to jest, że jednym firmom „się udaje”, a innym nie? Jim Collins postanowił znaleźć odpowiedź na to pytanie i podaje ją nam na tacy w książce Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm.

Jakie firmy wzięły udział w badaniu?

Trudno zakwestionować przepis na sukces, jeśli Jim Collins wraz ze swoim zespołem poświęcił pięć lat(!) na wnikliwą analizę przedsiębiorstw.

6 miesięcy zajęło wyselekcjonowanie firm, które miały wziąć udział w tej analizie. Ważne było również to, żeby znaleźć takie firmy, do których można porównać firmy wielkie.

W rezultacie w badaniach wzięło udział 11 firm wielkich, 11 firm porównywanych bezpośrednio i 6 firm z krótkotrwałym okresem świetności.

Dodam jeszcze, że analizowano przedsiębiorstwa działające w latach 1965 – 1995.

Przeczytano nieskończoną liczbę stron raportów finansowych i artykułów w prasie, przeprowadzono wiele rozmów. Powiem szczerze, że zakres prac zrobił na mnie ogromne wrażenie.

Jak zmienić status przedsiębiorstwa od dobrego do wielkiego?

Do jakich wniosków doszedł zespół Jima Collinsa? Nie zdradzę Ci szczegółów. Zależy mi na tym, żebyś sięgnął po tę książkę i samodzielnie odkrył – nie tylko wnioski, do których doszedł autor – ale również (przede wszystkim), co ta wiedza wnosi do Twojego życia.

Powiem Ci tylko, że transformacja firmy nie zależy od takich czynników jak:

  • delegowanie odpowiedzialności za tą transformację do osoby spoza firmy,
  • zwiększanie wynagrodzeń kadry zarządzającej,
  • specjalna strategia działania,
  • fuzje przedsiębiorstw,
  • rozwój technologiczny, który – nie można tego ukryć – był ogromny w badanym przedziale czasu,
  • zmiana sposobu zarządzania czy motywowania pracowników,
  • nie było również żadnej narady, podczas której zapadłaby decyzja „od teraz jesteśmy wielką firmą”.

To był proces złożony z konsekwentnie realizowanych działań. Działań, które przeprowadzały odpowiednie osoby w firmie.

Dla kogo jest ta książka?

Książka Jima Collinsa Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm. jest pozycją, która powinna zainteresować osoby, które:

  • mają własne firmy,
  • są menedżerami,
  • interesują się tematyką biznesową,
  • chcą swoje życie zmienić z dobrego na wielkie.

Nie chcesz wiedzieć, jak wygląda mój egzemplarz tej książki. Ale było w niej tyle inspiracji, że nie mogłam się oprzeć i zaznaczyłam wiele ważnych dla mnie stwierdzeń. Zakończyłam lekturę tej książki i zaczynam po raz drugi, bo mam wrażenie, że mogę z tej pozycji wyciągnąć jeszcze więcej.