Zarządzanie projektem – podsumowanie

Ten artykuł kończy pewien cykl, którego tematem było zarządzanie projektem waterfallowym. Poniżej znajdziesz podsumowanie tego wszystkiego, o czym była mowa przez ostatnie tygodnie. Zapraszam!

Skąd się biorą projekty?

Na początku jest potrzeba, konieczność zmiany sytuacji firmy. Powodów tej zmiany może być wiele – od oczekiwanych zysków, poprzez wymogi legislacyjne, po prestiż. Za każdym projektem stoją konkretne oczekiwania. Z tego też powodu nie każdy pomysł na projekt zostanie realizowany.

Sposobów wyboru projektu do realizacji jest wiele. Przygotowałam dla Ciebie krótkie zestawienie metod wykorzystywanych do tego celu. Znajdziesz je w mini Niezbędniku Skutecznego Menedżera. Wystarczy, że klikniesz w ten link:

Kiedy już zapadnie decyzja o realizacji projektu, rozpoczyna się faza inicjowania projektu (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Cykl życia projektu. Przegląd metodyk). Rezultatem tej fazy jest formalny dokument zwany Kartą Projektu (ang. Project Charter) oraz wybór menedżera projektu. To w tym momencie Ty przejmujesz zarządzanie powołanym projektem.

Jak zaplanować projekt?

O fazie planowania projektów napisałam kilka artykułów. Zestawienie, co dokładnie znajdziesz na blogu, opisałam w artykule Jak planować projekty?

Jak zrealizować plan projektu?

Kiedy przygotowany przez Ciebie plan zyska akceptację, zespół projektowy przystępuje do realizacji zadań. Równolegle odbywa się weryfikacja, czy wszystko idzie zgodnie z planem, a jeśli zachodzi taka potrzeba – przeprowadza się proces zarządzania zmianą. Koniecznie zapoznaj się z tymi artykułami z bloga:

Jak zamknąć projekt?

Zakończenie wszystkich prac w projekcie nie oznacza jego zakończenia. W tej fazie wykonasz takie zadania, jak:

  • akceptacja gotowego produktu,
  • przekazanie gotowego produktu do użytkowników końcowych,
  • zakończenie wszystkich otwartych kontraktów z podwykonawcami,
  • zamknięcie budżetu projektu,
  • uzupełnienie dziennika doświadczeń,
  • finalny raport z projektu,
  • archiwizacja wszystkich dokumentów,
  • rozwiązanie zespołu projektowego.

Faza zamknięcia projektu nie odbywa się tylko wtedy, gdy projekt szczęśliwie dotrwa do końca i zrealizuje swój plan. Jeśli Twój projekt został zakończony przed czasem, również jesteś zobowiązany przejść przez tą fazę. W tym przypadku – zamiast akceptacji gotowego produktu – dokumentujesz aktualny status prac i powód zamknięcia projektu.

Podsumowanie

Temat zarządzania projektami waterfallowymi nie został przeze mnie wyczerpany i z pewnością nie jeden raz pojawią się na blogu artykuły, które będą poruszać zagadnienia obecne w tym podejściu. Zachęcam Cię do lektury wspomnianych w tym poście artykułów, a jeśli chcesz, żebym poruszyłam temat potrzebny Tobie, napisz do mnie koniecznie!