W ostatnich dniach zwróciłam uwagę na post, w którym zachwalane były zalety własnego biznesu: brak szefa, wolność, niezależność czy nowe perspektywy. I ja to kupuję, ale z małym zastrzeżeniem. Może nie takim małym 😉 Zanim zdecydujesz się założyć własny biznes, odpowiedz sobie na 9 kluczowych pytań. Stwórz model biznesowy i sprawdź, czy ma to wszystko szansę zadziałać. Bo jeśli nie, wpadniesz z deszczu pod rynnę. Żeby Ci w tym pomóc, przez kolejnych kilka tygodni będę omawiać obszary modelu biznesowego. Jestem przekonana, że pozwoli Ci poukładać co nie co w Twoim biznesie.

Zacznę od tzw. big picture, czyli od prezentacji całego modelu biznesowego. Pokażę Ci, jak go wypełnić i podpowiem, na jakie pytania powinieneś sobie w tym czasie odpowiedzieć. Interaktywny szablon, który tu prezentuję, możesz pobrać bezpłatnie. Wystarczy, że klikniesz w ten link.

Zaczynamy?

Kto jest Twoim klientem?

Pierwsze pytanie, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, to pytanie o Twojego klienta. Kto nim jest? Jak możesz go opisać? Być może będziesz potrzebować utworzyć kilka segmentów, którym zaoferujesz różne produkty lub usługi lub do których będziesz docierał innymi kanałami. Osobne segmenty będą pomocne również wtedy, gdy z poszczególnymi grupami klientów budujesz relacje w różny sposób.

Jaką wartość oferujesz Twojemu klientowi?

Kiedy zdefiniujesz już segment bądź segmenty Twoich klientów, powinieneś sobie odpowiedzieć na pytanie, jaką wartość oferujesz każdemu z tych segmentów. Jakie ich potrzeby czy problemy rozwiązujesz i czym się wyróżniasz na tle konkurencji.

Jak komunikujesz się z Twoim klientem?

Kiedy masz już klienta i ofertę, potrzebujesz tę ofertę zakomunikować. Zastanów się, w jaki sposób będziesz komunikować się z każdym segmentem klientów. I nie mam tu na myśli komunikacji w stylu: hej! tu jestem! kup u mnie! W tym kroku potrzebna Ci jest mapa podróży Twójego klienta. Ścieżka, po której prowadzisz go od chwili, kiedy pierwszy raz o Tobie usłyszy, aż do wystawienia opinii czy podjęcia decyzji o ponownym skorzystaniu z Twojej oferty.

Jak wyglądają relacje z Twoim klientem?

A skoro tak, czwarte pytanie brzmi: jak będziesz budować relacje z każdym z segmentów klientów. Być może proces będzie w pełni zautomatyzowany i będzie się odbywał bez Twojego udziału. A być może Twój klient będzie potrzebował relacji, by zdecydować się na Twoją ofertę. To są dwa skrajne przykłady, a pomiędzy nimi jest wiele rozwiązań pośrednich.

Jakie są źródła przychodów w Twoim biznesie?

Piąte pytanie zamyka tę część modelu biznesowego, która opisuje Twojego klienta i sposób, w jaki Ty i Twoja oferta wypełniasz jego oczekiwania. Odpowiedz sobie na pytanie, w jaki sposób zarabiasz. Jak kształtują się przychody w każdym z segmentów klientów, który zdefiniowałeś.

Jakie są kluczowe zasoby w Twoim biznesie?

Kolejne cztery pytania dotyczą Twojego zaplecza biznesowego, a pierwsze z nich to pytanie o Twoje kluczowe zasoby. Jakie zasoby są Ci niezbędne, żeby dostarczać wartość Twoim klientom? Zwróć tu uwagę na różne kategorie zasobów:

  • fizyczne,
  • finansowe,
  • technologiczne,
  • intelektualne,
  • kapitał ludzki.

Jakie są kluczowe działania w Twoim biznesie?

By dostarczać wartość Twoim klientom wykonujesz pewne działania. Bez nich nie ma mowy o zadowolonym kliencie. Zastanów się, co dokładnie musi się wydarzyć, co dokładnie Ty i Twój zespół musicie zrobić, żeby potencjalnego klienta zamienić w zadowolonego klienta?

Kim są kluczowi partnerzy w Twoim biznesie?

Ósme pytanie, na które powieneś sobie odpowiedzieć, to pytanie o Twoich partnerów. Partnerów, którzy będą Cię wspierać w dostarczaniu wartości Twoim klientom. Czy to dostarczając Ci zasobów, czy też realizując dla Ciebie konkretne usługi.

Jakie są główne koszty w Twoim biznesie?

Nie ma takiego biznesu, w którym nie byłoby kosztów. Te zawsze są. Co więcej, każdy segment klientów będzie miał inny zestaw kosztów. Dlatego ostatnią odpowiedzią w modelu biznesowym jest ta na pytanie o koszty. Jak one wyglądają dla każdego segmentu? Zwróć uwagę na koszty kluczowych zasobów, kluczowych partnerów i kluczowych działań, czyli wszystko to, co zdefiniowałeś we wcześniejszych odpowiedziach.

Przygotuj model biznesowy dla Twojego biznesu

Teraz Twoja kolej! W oparciu o wskazówki, które dałam Ci w tym materiale video, stwórz model biznesowy dla Twojego biznesu. Przygotowałam dla Ciebie materiały pomocnicze: interaktywny szablon modelu biznesowego i ebook z dodatkowymi wskazówkami. Link do pobrania znajduje się w opisie tego materiału video.

Podsumowanie

To wszystko, co dzisiaj dla Ciebie przygotowałam. Ale to nie wszystko, co chcę przekazać Ci na temat modelu biznesowego. Dlatego koniecznie zaglądaj do playlisty 9 pytań do przedsiębiorcy i sprawdzaj, czy są tam nowe materiały na ten temat. A na koniec zachęcam Cię do zasubskrybowania kanału Zarządzaj Skutecznie, żeby żaden nowy materiał nie umknął Twojej uwadze.