Bardzo mnie cieszą zmiany wprowadzone w najnowszej wersji PMBOK Guide 6th Edition. Dlaczego? Wszystko opisałam w tym wpisie.
Jakie zmiany pojawią się w PMBOK 6th Edition?
Wprowadzenie szóstej edycji PMBOK Guide, to tak naprawdę wprowadzenie dwóch przewodników po zarządzaniu projektami: PMBOK 6th Edition i Agile Practice Guide. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje o tym, co się zmieniło.
Dlaczego ucieszyły mnie zmiany w PMBOK 6th Edition? Po pierwsze dlatego, że PMBOK zostanie rozszerzony o metodyki zwinne, które od kilku dobrych lat towarzyszą moim projektom. Drugi powód to wprowadzenie aspektu zarządzania wiedzą, który jest bardzo istotny nie tylko w zarządzaniu projektami, ale również usługami i produktami.
Uwaga! Jeśli przygotowujesz się właśnie do certyfikatu PMP, pamiętaj, że egzamin zmieni się w pierwszym kwartale 2018 roku.
PMBOK 6th Edition
Zmiany w grupach procesów
Nie ma zmian w grupach procesów. Nadal jest 5 grup: Initating, Planning, Executing, Monitoring and Controlling oraz Closing.
Zmiany w obszarach wiedzy
Tutaj znajdujemy dwie zmiany nazwy obszaru wiedzy:
PMBOK 5TH EDITION | PMBOK 6TH EDITION |
Project Integration Management | Project Integration Management |
Project Scope Management | Project Scope Management |
Project Time Management | Project Schedule Management |
Project Cost Management | Project Cost Management |
Project Quality Management | Project Quality Management |
Project Human Resources Management | Project Resources Management |
Project Communications Management | Project Communications Management |
Project Risk Management | Project Risk Management |
Project Procurement Management | Project Procurement Management |
Project Stakeholder Management | Project Stakeholder Management |
W przypadku Project Time Management zmiana została podyktowana przez fakt, że nie można zarządzać czasem trwania projektu – można zarządzać harmonogramem projektu. Nowa nazwa nawiązuje też do dokumentu Practice Standard for Scheduling opublikowanego przez PMI.
Wyjaśnienie zmiany nazwy z Human Resources Management na Resource Management jest banalnie proste. Kierownik projektu nie zarządza wyłącznie ludźmi, ale również maszynami, licencjami, wyposażeniem, czyli szeroko pojętymi zasobami. Bardzo często te zasoby są współdzielone z innymi projektami. W rezultacie planowanie ich dostępności i zarządzanie nimi jest krytyczne z punktu widzenia projektu.
Dodatkowo każdy obszar wiedzy został uzupełniony o cztery nowe sekcje:
- Key concepts,
- Trends and emerging practices,
- Tailoring consideration, w której znajdziemy szczegółowe wskazówki, jak dostosować procesy do wielkości i zakresu projektu,
- Considerations for agile/adaptive environment poświęconą zwinnemu podejściu (szeroko rozwiniętemu w Agile Practice Guide).
Zmiany w procesach
Całkowita liczba procesów wzrosła z 47 do 49.
Nowe procesy
NAZWA PROCESU | GRUPA | OBSZAR WIEDZY |
Manage Project Knowledge | Executing | Project Integration Management |
Implement Risk Responses | Executing | Project Risk Management |
Control Resources | Monitoring & Controlling | Project Resource Management |
Usunięte procesy
Zawartość procesu Close Procurement została włączona do dwóch procesów: Control Procurement i Close Project.
Inne zmiany w procesach
- Process Estimate Activity Resources został przeniesiony do obszaru Project Resource Management.
- 6 procesów ma zmienioną nazwę:
PMBOK 5TH EDITION | PMBOK 6TH EDITION |
Perform Quality Assurance | Manage Quality |
Plan Human Resource Management | Plan Resource Management |
Control Communications | Monitor Communications |
Control Risks | Monitor Risks |
Plan Stakeholder Management | Plan Stakeholder Engagement |
Control Stakeholder Engagement | Monitor Stakeholder Engagement |
Pozostałe zmiany w PMBOK 6th Edition
Dodany został nowy rozdział o roli kierownika projektu, w którym znajdują się wymagane kompetencje i umiejętności zgodne z PMI Talent Triangle. Oznacza to podkreślenie wagi znajomości strategii i biznesu w prowadzeniu projektów.
W PMBOK 5th Edition poszczególne komponenty Project Management Plan były przedstawiane jako wejście/wyjście dla danego procesu. W nowej edycji PMBOK Guide wskazany jest Project Management Plan jako taki.
W przypadku Project documents/Project documents updates dodana została informacja, o jakie dokumenty chodzi.
Agile Practice Guide
Agile Practice Guide został opracowany we współpracy z Agile Alliance i jest rozszerzeniem zwinnego podejścia do prowadzenia projektów, które zostało wprowadzone do PMBOK Guide 6th Edition. Jest zestawem narzędzi i wytycznych, które pokazują jak wprowadzić zwinne metodyki do projektu i uzyskać dobre wyniki.
Sekcje
Przewodnik składa się z następujących sekcji:
An Introduction to Agile – jak sama nazwa wskazuje – wprowadza w świat Manifestu Agile, wartości i reguł, którymi rządzą się metodyki zwinne.
Lifecycle Selection – jest przewodnikiem po różnych cyklach życia projektu, włączając to kombinacje różnych podejść.
Implementing Agile: Creating Agile environment – skupia się na czynnikach krytycznych w środowisku Agile, jak choćby tworzenie zespołu.
Implementing Agile: Delivering in Agile environment – jak sam tytuł wskazuje – rozdział ten opisuje praktyki, które zespół projektowy może wykorzystać do regularnego dostarczania wartości.
Podsumowanie
Jak widać w powyższym zestawieniu zmian jest dużo, ale są to zmiany jak najbardziej oczekiwane. Zgadzasz się ze mną?