Czy zastanawiasz się nad ścieżką menedżera projektów i do końca nie jesteś pewien, czy to jest to, co chciałbyś robić? Specjalnie dla Ciebie przygotowałam ten słodko-gorzki wpis, a w nim 5 faktów o pracy menedżera projektów. Koniecznie weź je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.

Fakt #1 – Ciągła niepewność

Czy plany, które przygotujez, zostaną zrealizowane w 100%? Mogę Ci obiecać ze 100% pewnością, że nie zostaną zrealizowane w 100%. Choćbyś zrobił najlepszy plan na świecie, nie ma szans, żeby został on zrealizowany w 100%.

I tu wcale nie chodzi o to, że Twoją pracę mogą popsuć ryzyka przez duże R. Nasza praca całkowicie jest zależna od innych ludzi – od ich wiedzy i umiejętności, od ich motywacji do pracy, od ich prywatnych problemów, które mogą wpłynąć na ich pracę, a w rezultacie na to, że „dowiozą” coś w terminie, na który się z Tobą umówili.

Jesteś w stanie pracować z tą świadomością?

Fakt #2 – Delegowanie

Potrafisz delegować? Oddawać odpowiedzialność za wykonanie zadań? Nie kontrolować, co się z tymi zadaniami dzieje? Nie kusi Cię, żeby coś zrobić samodzielnie, bo przecież potrafisz, bo jesteś najlepszy, bo nie ma czasu na zabawę?

To jest szczególnie trudne, jeśli zostajesz menedżerem projektów w zespole, w którym wcześniej byłeś np. deweloperem. Polecam Ci w tym temacie książkę Technical Leadership.

Fakt #3 – Odpowiedzialność

Ponosisz 100% odpowiedzialności za projekt.

Tak, wiem, wszystkie niezbędne informacje do przygotowania planu dostajesz od zespołu. Ale Twoja odpowiedzialność nie ogranicza się do zebrania tabelek w jeden dokument i przedstawienia tego do akceptacji i realizacji. Musisz być niezwykle wnikliwy na etapie tworzenia planu (koniecznie sprawdź wpis o błędach w planowaniu).

To zespół realizuje zobowiązania, których się podjął. Ale czy w sytuacji jakiegokolwiek kryzysu, wskażesz na nich palcem i powiesz, że to ich wina? Nie, weźmiesz odpowiedzialność za te problemy na siebie.

Czy jesteś na to gotowy?

Fakt #4 – Uznanie

„Sukces ma wielu ojców, porażka jest sierotą”. Sukces projektu, którego jesteś menedżerem, będzie sukcesem całego zespołu i to im zostaną przypisane wszystkie zasługi. Co więcej, to Ty wskażesz i nagrodzisz każdą osobę, która przyczyniła się do tego, że klient jest zadowolony.

Ale nie licz na to, że ktoś podziękuje Tobie 🙂 Jeśli motywują Cię fanfary, które słychać na końcu, to zawód menedżera projektu nie jest dla Ciebie.

Fakt #5 – Praca z ludźmi

Zadaniem menedżera projektu nie jest tylko przygotowanie planu i późniejsze raportowanie statusu. Zadaniem menedżera projektu jest codzienna praca z ludźmi, motywowanie ich, rozwiązywanie konfliktów, budowanie zespołu.

Każda osoba w Twoim zespole projektowym to indywidualność – co innego ją motywuje do działania, inaczej zareaguje na pewne sytuacje, potrzebuje innego rodzaju dowodów uznania.

Co wolisz? Siedzieć w tabelkach czy być z zespołem?

Podsumowanie

Poznałeś 5 faktów o pracy menedżera projektów. Który z nich jest dla Ciebie najtrudnieszy? A może dopisałbyś coś do tej listy? Czekam na Twoje komentarze pod tym wpisem.